Rootsy logo  
Rootsy logo
Emmylous two cents om moderne country (sida 2 av 3) | Föregående sida | Nästa sida

Magnus Eriksson:
2011-05-03 16:18
 Kan bara instämma med den insiktsfulle Christian.

Tom Skjeklesæther:
2011-05-03 16:50
 »Är det inte bara så att Emmylou Harris tappat intresset för den countrymusik som levereras från Nashville idag?«

Det var vel nettopp det hun sa.

Nei, det er ikke slik at hun bare liker det som gjordes før. Eller mener du at Gillian Welch og Buddy Miller bare er nostagiiartister?

Hvorfor skulle ikke Emmylous syn være verdt å høre?
Det er synspunkter som i høyeste grad er relevante for vår pågående debatt?
Selvfølgelig er det hennes subjektive synspunkter.
Akkurat som mine, Magnus og dine Christian.

Hva om hun hadde sagt det motsatte?
At hun elsket ny country og ikke hørte på annet?
Skulle vi da ha beskyldt henne for å være smaksdommer?






Magnus Eriksson:
2011-05-03 16:59
 Då skulle jag beklagat hennes snäva musiksmak.

Bengt Eriksson:
2011-05-03 17:51
 Jag är ingen större vän av Emmylou men på 70-talet spelade hon bl a in »Coat Of Many Colors«, som i mina öron är en social kommentar. Det finns fler. Rättvis ska man väl vara, i alla fall. Oavsett smak.

Magnus Eriksson:
2011-05-03 18:27
 Ok, visst är det en sådan. Men visst är det slående hur lite av den varan det finns i Emmylou Harris repertoar.

christian zätterström:
2011-05-03 19:32
 Tom,

Min första poäng är att det inte är konstigt att Emmylou tappat intresset för samtida country, eftersom hon blivit äldre. Det är ett åldersfenomen som inträffar för många/alla. Min andra poäng är att det inte är logiskt korrekt att låta det tappade intresset ( subjektivt) leda till slutsatsen att Nashvillecountryn blivit sämre enligt objektiva värdegrunder. Detta oavsett vad Emmylou själv kan ha för uppfattning i fråga om sambandet mellan intresse och kvalitet.

Jag tycker det är intressant att höra Emmylous uppfattning, men fäster inget avseende vid det. Gillian Welch och Buddy Miller är inga nostalgiartister som du kallar det. De är inte heller några countryartister, utan tillhör en bred americanatradition.


For the record : jag har så gott som alla Emmylou Harris plattor i min samling och tycker att hon är en fantastisk artist. Hennes plattor efter ca 1990 tycker jag dock är sämre än hennes tidigare utgivning. Hotbandperioden står i en klass för sig.

Till skillnad från Magnus anser jag det uteslutet att Miranda Lambert eller någon annan idag skulle kunna göra Elite Hotel eller Pieces Of The Sky. Det var ju så mycket bättre förr......

Jonas Ericson:
2011-05-03 19:59
 tog bort mitt inlägg eftersom jag läste slarvigt

christian zätterström:
2011-05-03 20:37
 Jonas, du har naturligtvis rätt. Jag tillåter mig denna förenkling, vilket inte är korrekt formellt. Självfallet kan jag inte visa att första poängen är riktig. Låt oss för debattens skull istället antaga att den är fel dvs det beror på annan orsak än ålder att Emmylou förlorat intresset för samtida country. Detta hypotetiska exempel leder ju inte heller till att poäng två blir korrekt, åtminstone inte logiskt. Om vi struntar i logiken en stund så är min poäng att sambandet mellan det tappade intresset och den påstådda urvattningen av samtidscountryn baserar sig helt på Emmylous subjektiva uppfattning. Jag tillåter mig förenklingen att diska undan det tappade intresset med det som jag uppfattar vara den mest närliggande förklaringen, nämligen att Emmylou lider av den vanligaste av åkommor nämligen att tycka att det var bättre förr. Själv tycker jag om följande slutsats : det är bra nu, men ännu bättre förr (av subjektiva skäl). Jag förväntar mig inte att någon skall tycka att jag har rätt.

Christer B. Jarlås:
2011-05-03 21:24
 Jag tycker att du har helt rätt Magnus. Och om Emmylou gillar Outlaw borde någon presentera henne för Whitey Morgan...

Jonas Ericson:
2011-05-03 21:26
 Hur det nu än är med logiken - jag är inte särskilt logisk varför jag tog bort min kommentar - kan man ju tänka sig andra alternativ till det tappade intresset. Emmylou är ju framförallt en musiker som dessutom har en ny skiva ute just nu som inte är särskilt country (men mycket bra) Man kan ju tänka sig att hon tänker sig potentiella kritiker som hackar på musiken såväl utifrån samtida Nashville värden som utifrån de värden som präglade hennes musik förr.
Man kan ju också tänka sig att det är som musiker som hon tappat intresset för Nashville. Då handlar det kanske mindre om örat och mer om munnen. Hon har inte de röstresurser som krävs för samtida Nashville. På de två senaste plattorna har hon anpassat röstresurserna på ett förträffligt sätt. Americana är så vitt jag kan förstå en mycket friare musikform än vad »purécountry« och samtida Nashville är och i americanan kommer hon till sin rätt.
Man kan spekulera hit och dit om skäl till ett tappat intresse. Jag tycker att det bästa är att låta hennes tal om intresset vara en av många i kvalitativa resonemang. Alla såna där »så där säger du bara därför att« är så nedslående på samma sätt som det är lite löjligt att upphöja vissas tyckande i syfte att förstärka sin egen position.

Jonas Ericson:
2011-05-03 21:29
 Christer, Whitey Morgan är enormt bra! Mycket bättre än Waylon Jennings!

Tom Skjeklesæther:
2011-05-04 11:17
 Poenget er at Emmylou Harris tilslutter seg en lang rekke av kvalifiserte personer som er av den oppfatning at Nashville country har gitt på båten mye av sitt særpreg, sitt rasjonale for å være country musikk i det hele tatt.
Magnus tilhører dem som mener at det Nashville til en hver tid gjør er riktig/bra fordi det følger en utviklingslinje som Nashville alltid har fulgt.
I mine øyne er det ikke mye utvikling å spore innenfor såkalt new country.
Snarere har det dreid seg om å adoptere de tristere sidene ved 70-80 talls mainstream popmusikk.

Men tilbake til utgangspunktet. Jeg har alltid hørt på hva Emmylou har hatt å si om den kulturen hun selv er en vesentlig del av.
Jeg ser ingen grunn til å trekke hennes motiver i tvil.
Finner det, mildt sagt, merkelig at man har dette behovet for å dytte på henne vikarierende motiver for utalelsene.
Kan det tenkes at country anno 2011 ganske enkelt er nede i en bølgedal?

Magnus Eriksson:
2011-05-04 12:40
 Jag skrev att Nashville idag är inne i en bølgedal, men att man alltid kommit upp ur sådana tidigare. Så din avslutande fråga är inte fullt så utmanande som du möjligen tror.

Jag har för min del veterligen inte misstänkliggjort grunderna för Emmylou Harris kritik, bara sagt att den inte är särskilt intressant. Dessutom har jag skändat den Heliga genom att påpeka att hennes förankring i countrykulturen inte är helt självklar; jfr t ex Med Loretta Lynn, Merle Haggard, Chely Wright och Patty Loveless.

Jag håller naturligtvis med Jonas i hans idé att »det är lite löjligt att upphöja vissas tyckande i syfte att förstärka sin egen position«. Du gör ofta det, Tom, och jag har uttryckt min förvåning över det tidigare. För egen del litar jag må mitt eget omdöme. Jag har inga andras att tillgå.

Tom Skjeklesæther:
2011-05-04 15:33
 Problemet er at Nashvilles bølgedal nå har vært svært lang. Den lingner mye på fritt fall.
I motsetning til deg synes jeg at Emmylous kritikk er interessant fordi hun har den historien hun har med musikken og bl.a. har vært innvolvert i countrymusikens forskjellige organisasjoner.
Ved siden av å ha laget BÅDE fantastiske countryplater og bidratt til å utvide musikkens spillerom.
I tillegg er hun over gjennomsnittet reflektert og artikulert.

Har alldr oppfattet Emmylou Harris, eller for den slags skyld noen andre, som hellige.
At du mener at hun kanskje ikke har riktige country-credentials oppfatter jeg som latterlig.
Fordi hun ikke har vokst opp fattig?

»det är lite löjligt att upphöja vissas tyckande i syfte att förstärka sin egen position«

Det er den slags triks som vi ordinære tullinger må ty til.
Vær glad for at du har så suverent fundament for egne meninger Magnus, at du ikke trenger å lytte til noen andre..

Magnus Eriksson:
2011-05-04 16:31
 Om din avslutning: det är väl ganska uppenbart att det bara är du som är en »tulling« i så fall. Jag är knappast ensam om att anse att det är lite fånigt att komma dragande med förmenta auktoriteter för att hävda sin egen ståndpunkt. Ingen annan än du gör det, Tom. Av någon anledning behandlar du alla som håller med dig som sanningssägare. Konstigt att du aldrig använt Chip Taylors beundran av Jill Johnson som argument, dock.

Om du tror att Emmylou Harris klassbakgrund diskvalificerar henne i mina ögon, har du läst slarvigt. Jag anförde den när du ifrågasatte att hon först i vuxen ålder mötte countryn. Den var helt enkelt inte en del av hennes uppväxt- och akademiska miljö, trots att hon kommer från Alabama. »Country-credentials« (knappast en korrekt engelsk sammansättning, för övrigt) har hon i vilket fall, men lika lite som någon annan är hon ett orakel.

Men visst är hon artikulerad och välformulerad och medveten. Det är många countryartister som jag intervjuat: Kendel Carson, Chip Taylor, Patty Loveless, Kelly Willis, Stacey Earle, Steve Earle (kanske), Gretchen Peters, Tish Hinojosa, Hal Ketchum, Suzy Bogguss, Emily Robison för att ta några ur högen. Ingen är mindre medveten eller reflekterad än Emmylou Harris, möjligen då Steve Earle som inte alltid är så välartikulerad eller Kris Kristofferson som sluddrade betänkligt. Jag har naturligtvis också stött på sådana som varken varit det ena, andra eller tredje, men jag nämner inte några namn.

Lista ämnen | Föregående sida | Nästa sida
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.